Veelgestelde vragen over domeinnamen
Wat is een domeinnaam?
Een domeinnaam is het leesbare adres van een website, ook wel webadres genoemd. De naam bestaat uit een unieke naam en een extensie. Een voorbeeld van een domeinnaam is: www.mijnhosting.nl. Een domeinnaam is uitgevonden om snel op de gewenste locatie op het internet uit te komen (bijvoorbeeld een website).
Wat kan ik met een domeinnaam?
Een domeinnaam is de basis voor jouw online identiteit. Je hebt een domeinnaam nodig om bijvoorbeeld een website te kunnen maken. Een domeinnaam is het webadres van een website. De websitebezoeker komt via het intypen van de domeinnaam op jouw website terecht. Met een domeinnaam heb je tevens de mogelijkheid een eigen e-mailadres aan te maken. Achter het @-teken komt dan jouw domeinnaam te staan.
Wat is de levertijd van een domeinnaam?
Alle domeinnaam worden direct vastgelegd nadat je het bestelproces afgerond hebt. De domeinnaam behoort dus direct aan jou toe.
Hoe kan ik een extra domeinnaam registreren?
Bij het bestellen van je eerste domeinnaam, kan je tevens meerdere namen vastleggen. Je kan dan via de domeinnaamcheck een extra domeinnaam controleren en registreren. Tevens is het mogelijk om op een later tijdstip extra domeinnamen te registreren. Dit kan je dan het beste via je eigen account doen.
Hoe koppel ik een website aan een domeinnaam?
Om een website aan je domeinnaam te koppelen, heb je een hostingpakket nodig. Met een hostingpakket huur je een stukje ruimte op de server bij MijnHosting. Nadat je een hostingpakket aangeschaft hebt, kan je een eigen website maken of online zetten. MijnHosting biedt vier hostingpakketten aan.
Moet ik voor elke domeinnaamregistratie een extra hostingpakket aanschaffen?
Bij MijnHosting is het niet nodig om voor iedere domeinnaam een extra hostingpakket af te nemen. Afhankelijk van de grootte van het hostingpakket, kan je één of meerdere domeinnamen hosten. Met MijnHosting M kun je 2 websites maken en met MijnHosting L kun je 3 websites maken.
Wat is een domeinnaam extensie?
Een domeinnaam extensie is het laatste stukje van een domeinnaam dat het land of de aard van de domeinnaam weergeeft. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten extensies, namelijk generiek en landelijk. Voorbeelden van landelijke extensies zijn: nl, .be, .fr en .de. Bij generieke extensies kun je denken aan .com, .net, .org en .info.
Welke domeinnaam extensies kan ik vastleggen?
MijnHosting biedt enkel de meest populaire domeinnaam extensies aan. Dit zijn: .nl, .com, .be, .de, .it, .eu, .info, .net, .org, .biz, .co.uk en .fr.
Wordt een domeinnaam altijd geregistreerd met mijn gegevens?
Ja, bij MijnHosting wordt een domeinnaam altijd vastgelegd met de door jou verstrekte gegevens. Dit kan zowel een natuurlijk persoon als rechtspersoon zijn.
Hoe wijzig ik de registratiegegevens/WHOIS van de domeinnaam?
Om de registratiegegevens van een domeinnaam te wijzigen, kan je via het klantaccount de gegevens bij je domeinnaam wijzigen. Deze wijzigingen worden direct doorgevoerd. Het kan 24 uur duren voordat de wijzigingen van kracht zijn.
Hoe verhuis ik een domeinnaam naar MijnHosting?
Een domeinnaam verhuizen naar MijnHosting gaat vrijwel direct. Alle extensies die wij aanbieden, worden verhuisd met behulp van een verhuiscode. Wanneer je een verhuizing aangevraagd hebt, zullen wij deze binnen een werkdag doorvoeren. Houd er rekening mee dat wij enkel domeinnamen kunnen verhuizen die een domeinnaam extensie bevatten die wij aanbieden.
Wat moet ik doen als de huidige provider geen verhuiscode / autorisatiecode / token verstrekt?
Ga eerst na wat de reden is waarom de huidige provider geen verhuiscode wilt verstrekken. Als de provider de code bewust niet binnen vijf werkdagen verstrekt, kun je contact opnemen met onze support medewerkers. Wij nemen vervolgens contact op met de provider om de verhuiscode alsnog op te vragen. Mocht dit nog niet helpen, dan kunnen wij een verhuizing escaleren. In dit geval zullen wij contact met je opnemen over de te volgen procedure.
Hoe kan ik een domeinnaam verhuizen naar een andere provider?
Om een domeinnaam te verhuizen naar een ander provider, dien je de verhuiscode van je domeinnaam door te geven aan de nieuwe provider. Deze code is terug te vinden bij de gegevens van je domeinnaam in het klantaccount. Houdt er rekening mee dat je een domeinnaam tijdig voor het einde van de termijn verhuisd om te voorkomen dat deze verloopt.
Wat is ICANN?
ICANN staat voor Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. ICANN is een non-profit organisatie die verschillende internet gerelateerde taken uitvoert. Houders van een .com / .info / .net / .org ontvangen jaarlijks een ERRP e-mail of WDRP e-mail waarin zij geïnformeerd worden over de status van de domeinnaam.
Waarom ontvang ik een ICANN ERRP e-mail?
De ICANN stuurt houders van domeinnamen met de extensie .com / .info / .net / .org jaarlijks een e-mail om te informeren dat de registratieperiode binnenkort afloopt. De organisatie stelt hosting providers verplicht om klanten hier zelf over te informeren en versturen ter controle nog een extra e-mail.
Wanneer je deze e-mail ontvangt, hoef je geen actie te ondernemen. MijnHosting stuurt u ruim van te voren een e-mail dat de registratieperiode van jouw domeinnaam verloopt. Je hebt dan de mogelijkheid om de domeinnaam weer te verlengen voor een jaar.
Waarom ontvang ik een ICANN WDRP e-mail?
De ICANN stuurt eigenaren van domeinnamen met een .com / .info / .net / .org extensie jaarlijks een e-mail met de statusupdate van de specifieke domeinnaam. Wanneer je deze e-mail ontvangt, heb je de mogelijkheid om de registratiegegevens van de domeinnaam te controleren op juistheid.
Waarom komt de registratiedatum in de ICANN ERRP e-mail niet overeen met de contract datum bij Hosting.nl?
Er zit een verschil tussen de datum waarop een domeinnaam ooit vastgelegd is en wanneer je een contract hebt gesloten bij MijnHosting. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de domeinnaam in het verleden bij een andere hosting provider hebt vastgelegd en deze naderhand naar ons toe hebt verhuisd. De datum van de registratie blijft dan hetzelfde. Het contract bij de hosting provider is opnieuw afgesloten.
Hoe stel ik een DNS wijziging in?
Wanneer je een domeinnaam bij MijnHosting hebt geregistreerd, kan je enkel een DNS wijziging doorvoeren wanneer je minimaal een MijnHosting XS pakket afgenomen hebt. Heb je een MijnHosting XS pakket, dan kan je de DNS gegevens wijzigen middels de volgende stappen:
- Log in op het control panel
- Selecteer bovenaan via het menu ‘DNS’
- Klik op de betreffende domeinnaam
- Geef de gewenste instellingen op
Hoe maak ik een subdomein aan?
Wanneer je een domeinnaam bij MijnHosting hebt geregistreerd, kan je enkel een subdomein aanmaken wanneer je minimaal een MijnHosting XS pakket afgenomen hebt. Heb je een MijnHosting XS pakket, dan kan je een subdomein aanmaken middels de volgende stappen:
- Log in op het control panel
- Selecteer bovenaan via het menu ‘Website’
- Selecteer boven uw domeinnaam de knop ‘Add New Subdomain’
- Geef de gewenste instellingen op
Hoe kan ik mijn domeinnaam doorverwijzen / doorsturen / forwarden / redirecten?
Wanneer je een domeinnaam bij MijnHosting hebt geregistreerd, kan je enkel een domeinnaam doorverwijzen wanneer je minimaal een MijnHosting XS pakket afgenomen hebt. Heb je een MijnHosting XS pakket, dan kan je een domeinnaam doorverwijzen middels de volgende stappen:
- Log in op het control panel
- Selecteer bovenaan via het menu ‘Website’
- Klik achter de betreffende domeinnaam op ‘Hosting Settings’
- Klik bij ‘Hosting Type’ achter ‘Website’ op ‘[change]’
- Geef bij ‘Hosting Type’ ‘Forwarding’ op
- Vul bij ‘Destination Adress’ de gewenste domeinnaam in
- Sla de instellingen op
Kan ik e-mailen met enkel een domeinnaamregistratie?
Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer je een eigen e-mailadres wilt aanmaken, dien je ten minste een MijnHosting XS pakket af te nemen.
Kan ik een website maken met enkel een domeinnaam?
Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer je een eigen website wilt maken, dien je ten minste een MijnHosting XS pakket af te nemen.
Hoe behoud ik het webadres van mijn domein in de adresbalk (frame-forwarding)?
Wanneer u een MijnHosting XS pakket heeft, kan je via het control panel de domeinnaam forwarden naar een andere domeinnaam maar de huidige domeinnaam in het browser laten staan. Op deze manier heeft de bezoeker niet door dat hij of zij naar een andere domeinnaam doorverwezen wordt. Het webadres blijft dus behouden in het browser. Een frame forward stelt je als volgt in:
- Log in op het control panel
- Selecteer bovenaan het menu ‘Website’
- Klik achter de betreffende domeinnaam op ‘Hosting Settings’
- Klik bij ‘Hosting Type’ achter ‘Website’ op ‘[change]’
- Geef bij ‘Hosting Type’ ‘Forwarding’ op
- Vul bij ‘Destination Adress’ de gewenste domeinnaam in
- Selecteer bij ‘Forwarding Type’ ‘Frame forwarding’
- Sla de instellingen op
Wat kost een domeinnaamregistratie?
De kosten voor het registreren van een domeinnaam verschillen per extensie. Bekijk hier alle domeinnaam prijzen.
Wat is quarantaine/redemption period?
Quarantaine, ook wel redemtion period, betekent isolatie en is een periode waarin een domeinnaam vastgehouden wordt nadat deze opgeheven is door de eigenaar. De periode wordt door de registry in acht genomen zodat de houder altijd nog een bedenkperiode heeft of hij de naam alsnog opnieuw wilt registreren. Wanneer de domeinnaam de status van quarantaine heeft, kan alleen de administratieve domeinnaamhouder de domeinnaam opnieuw activeren door registratie.
Afhankelijk van de domeinnaam extensie, heeft iedere domeinnaam haar eigen quarantaine periode. Een .nl domeinnaam staat bijvoorbeeld 40 dagen in quarantaine en een .com 35 dagen. Na deze periode komt de domeinnaam vrij voor registratie voor iedere willekeurige partij.
Hoe haal ik een domeinnaam uit quarantaine?
Heb je een domeinnaam laten verlopen die je uit quarantaine wilt halen? Neem dan contact op met een van onze support medewerkers. De kosten voor het uit quarantaine halen van een domeinnaam bedragen €50,- inclusief btw.
Hoe kan ik een domeinnaam overdragen?
Om een domeinnaam over te dragen aan een nieuwe houder, kan je contact opnemen met een van onze support medewerkers.
Hoe verplaats ik mijn domeinnaam naar een ander hostingpakket?
Indien je meerdere hostingpakketten afneemt bij MijnHosting, kan je bij een nieuwe domeinnaamregistratie opgeven in welk hostingpakket de domeinnaam geplaatst moet worden. Wil je een domeinnaam overplaatsen naar een ander hostingpakket? Log dan in op het klantaccount stuur ons een support ticket. Vermeld hierbij de volgende zaken:
- Om welke domeinnaam het gaat
- Naar welk hostingpakket je de domeinnaam wilt verplaatsen.
Let op: MijnHosting verplaatst enkel de domeinnaam. Instellingen die getroffen zijn op de domeinnaam komen dus te vervallen. Voorkom dat je belangrijke data kwijt raakt en zorg ervoor dat bestanden of instellingen elders opgeslagen zijn.
Hoe stel ik meerdere domeinnamen in per hostingpakket?
Afhankelijk van de grootte van het hostingpakket, kun je meerdere domeinnamen vastleggen in één pakket. Op deze manier hoef je niet voor iedere domeinnaam/website een nieuw hostingpakket af te nemen. Bovendien houd je het beheer een stuk eenvoudiger met één pakket. Wanneer je vanuit het klantaccount een nieuwe bestelling plaatst, zal de domeinnaam automatisch in huidige hostingpakket geplaatst worden (wanneer er voldoende ruimte is). Houd er rekening mee dat een MijnHosting M ruimte biedt voor 2 domeinnamen en een MijnHosting L voor 3 domeinnamen.
Hoe vraag ik een verhuiscode / autorisatiecode / token aan?
Wanneer je een domeinnaam naar een andere provider wilt verhuizen, kan je direct via het klantaccount de verhuiscode / autorisatiecode / token ophalen. Je vindt de autorisatiecode onder de desbetreffende domeinnaam in het klantaccount.
Wordt bij een domeinverhuizing ook mijn website verhuisd?
Wanneer je een domeinnaam verhuist naar een andere provider, wordt alleen de naam verhuisd. Belangrijke data als een website, aangemaakte e-mailboxen en andere instellingen komen tijdens de verhuizing te vervallen. Heb je een website gekoppeld aan een domeinnaam? Dan raden wij aan om een back-up te maken van alle gegevens.
Wat is de minimale contractperiode van een domeinnaam?
Bij MijnHosting registreer je een domeinnaam voor de duur van één jaar. MijnHosting werkt niet met een opzegtermijn. Wanneer je de nieuwe factuur van de domeinnaam niet voldoet, zal de registratie automatisch aflopen.
Wat is de factureringstermijn van een domeinnaam?
De factureringstermijn van een domeinnaam geschiedt jaarlijks.
Wat is een verhuiscode / autorisatiecode / authcode / token?
Een autorisatiecode wordt ook wel een authcode of token genoemd. Met deze code kan een domeinnaam verhuisd worden naar een andere hosting provider. De code bestaat vaak uit willekeurige cijfers en/of karakters. Het verstrekken van de code voor een domeinnaam, gebeurt door de huidige hosting provider.
Kan ik de bestelling van mijn domeinnaam annuleren?
Nee. Wanneer je een domeinnaam besteld hebt, is deze direct geregistreerd. Wij kunnen de bestelling dan niet meer annuleren. Doordat dit product direct in gebruik genomen wordt, is het herroepingsrecht niet meer van kracht. Je kan de domeinnaamregistratie wel automatisch af laten lopen door de nieuwe factuur niet meer te voldoen.
Hoe kan ik mijn domeinnaam opzeggen?
Om een domeinnaam op te zeggen, hoef je niets te doen. Doordat wij niet met contracten werken, lopen domeinnaamregistraties automatisch af, tenzij je de domeinnaam weer betaalt voor het komende jaar.